Genom Chicago Tribune | 6 augusti 2006
CHICAGO - Teena Verbit trodde inte att hennes dotter var dejta någon "spektakulär".
Så hon skrev en personlighet profil för sin dotter och postade den på Jdate.com, en webbplats för judiska singlar.
"Jag trodde inte hon skulle göra det," Linda Verbit, 23, sa hennes mamma, "men det gjorde hon. Hon satte mig på Jdate."
Teena Verbit godkänner nu den unge mannen sin dotter dejtar. "Min mamma har aldrig varit blyg om att säga mig hennes åsikt, sade Linda Verbit, som bor utanför Philadelphia.
Att hitta en följeslagare på webben är knappast ny. Men nu föräldrar hoppar in i online dating och matchmaking spel, penning profilerna för sina egna barn och betala för att få dem visas på webbplatser catering till viss religiös eller etnisk bakgrund.
"Mina föräldrar undertecknat jag upp" för Shaadi.com, sade 30-åriga Sejal Patel. Hennes pappa tog värvning även en webberfarna vän att hjälpa honom efter sin profil på den indiska sajten.
"Det verkade som alla i världen visste om min Shaadi profil innan jag gjorde, säger Patel, som började få upp till 30 e-post en dag. Hennes föräldrar skrev profilen - säger att hon gillar familj picknick, matlagning, och hjälpa till hemma - och betalat för tjänsten. Webbplatsen kostar $ 110 a år för ett platina-medlemskap, som innehåller en fet ansikte notering och personliga tjänster matchmaking.
Inte alla köper in religiösa online dating webbplatser.
"Jag föredrar att möta dem som person, inte en profil, sade 29-årige Ahmed Rehab, verkställande direktör för Chicago rådets amerikansk-islamska relationer.
Medan han har besökt Naseeb. Com, en alltmer populär plats för muslimer är Rehab inte är medlem. Inte heller vet han att föräldrar trycka sådana områden på sina barn, men det skulle inte förvåna honom. "Det är ett lönsamt sätt för muslimer att träffa varandra, säger han.
Online dating är en av webbens äldsta företag, med de mest välkända platser upplever oförändrad eller måttlig tillväxt. Men klubben med fokus på religion, ras eller etnisk tillhörighet har skjutit i höjden. Vid Shaadi. Com, till exempel, ökade trafik 73 procent från juni 2005 till juni 2006, enligt comScore Media Metrix, som mäter Internettrafik. Unika besökare Jdate.com ökade 43 procent under denna period, och platsen är så vana att arbeta med sådana människor som Teena Verbit att de ens har ett namn för dem: "Jmoms."
Sammantaget hoppade antalet dejtingsajter till 1122 från 850 i juli 2005, enligt uppgifter från website tracking företaget Hitwise