I verkliga livet är han en framgångsrik 35-årig företagare och make-till-vara. Men om Second Life, den virtuella fantasivärld med 11 miljoner "invånare", hans avatar, Lugh Dragonash, är en cyborg, eller mänsklig maskin, vilket kan göra det svårt att träffa kvinnor, säger han.
Inte för att han ser. Men han kunde, för i Second Life bygger du din perfekta låtsas liv, ner till egendom, hudton och en dröm make. Även Dragonash's fästmö, som är 29 och arbetslös, men fungerar som en go-go dansare i Second Life, har en pojkvän. Hon bedriver cybersex med honom, och innan du frågar, inte Dragonash inte titta. Nej, tillägger han, det inte stör honom.
"Ingenting händer här (i Second Life) har en inverkan på mitt riktiga liv", Dragonash säger. "Hon gör sin grej och jag gör mitt. Fun är en prioritering. Om det börjar påverka mitt verkliga liv slutar omedelbart."
Den Spridningseffekter
För vissa är det börjar. Online otrohet var en gång begränsat till chatt-rum och dating webbplatser. Det finns dock stigande oro för att virtuella världar som Second Life och Kaneva och rollspel som EverQuest kan eskalera risken för och omfattningen av otrohet. När allt avatarer, eller alternativa identiteter, göra allt: affär tillsammans, gifta sig i bröllop och även köpa fastighet med virtuell valuta som de köper med verkliga dollar. De kan också begå brott mot varandra, få skilsmässa och stämma varandra i verkliga livet domstol över i spelet tvister.
Det är nog att ha elände med en verklig make. Är vi redo för sekundära?
Spelare i EverQuest kan få så trasslar in sig i sina fantasivärldar att frågor efterlikna dem i såpoperor, där hustrun och älskarinnan är i huvudsak i krig. Här är ett exempel från ett inlägg på EverQuest Änkor, en online stödgrupp på Yahoo (Nasdaq: yhoo) Senaste nytt om Yahoo för partner besatt spelare.
"Ett par månader sedan berättade min gubbe mig om en dam han var förlovad med i spelet", skriver en sorgligt "wid." "Han bröt det ut med henne när hon ville att han skulle lämna mig och komma gifta sig med henne i verkliga livet."
Lag ikapp
Lanserades 2000, gruppens inlägg sträcker sig från berättelser om låg självkänsla och försummade barn till missade semester och årsdagar.
Lagligt, IT-frågor inte i sig utgöra äktenskapsbrott. Om IT-fusk leder till en verklig affär, men då den faktiska äktenskapsbrott kan finnas skäl för skilsmässa i jurisdiktioner som anser fel.
Dessutom, om cyber-fusk är flagranta och leder till ett regelbundet mönster av grymhet i äktenskapet, eller orsakar cyber-fuskare att helt upphöra med sin äktenskapliga ansvar, kan det anses vara grund för skilsmässa i fel och blandade fel regimer skilsmässa, säger Melissa Murray, en familj professor i juridik på UC Berkeley School of Law.
Vid ett slutprov, ställde Murray en fråga till en klass av andra och tredje årets studerande om en man som var lurar runt på Second Life.
"I framtiden kommer familjerätt och andra aspekter av lagen har att brottas med frågan om hur man ska hantera agerande i dessa virtuella utrymmen," Murray säger.
Symptom på verkliga problem
Merparten av tiden, åtminstone i Second Life, går det inte så långt, säger Lisa Rein i Berkeley. Rein är en frekvent föreläsare på sociala nätverk och virtuella världar och har haft San Francisco State University klasser i konstgallerier på Second Life. Hon tror att virtuella världar är bara nästa fas på online relation kontinuum.
"Folk antingen förstå förhållandet maken är med på nätet eller att man inte", säger Rein. "Och om du hellre vill ha en konversation med någon på Second Life än din egen hustru, ja, har du förmodligen ett problem. Men det är inte annorlunda än någon annan online relation."
2011, upp till 80 procent av Internet-användare - 250 miljoner människor - kommer att delta i virtuella världar, enligt en färsk rapport från Gartner Research (NYSE: IT) Senaste nytt om Gartner. Så möjligheter att få nya vänner och relationer kommer att föröka bortom våra nuvarande och något begränsad MySpace Senaste nytt om MySpace förståelse.
Ser kan bedra
Som sagt, Rein och andra understryka att det är viktigt att komma ihåg det oändliga oavsiktlig situationer i virtuella världar som kan misstolkas som flirta eller fusk.
"Reglerna för fysik inte fungerar i den virtuella världen", säger Jeremy Bailenson, chef för Stanford's Virtual Human Interaction Lab, som inleddes för fem år sedan för att studera sociala beteenden i virtuella världar. "Du kan dela sfär, överskugga andra människors beteenden och transport till ett annat land."
Ännu viktigare är att människor inte utvecklats tillräckligt för att ha en modul för att svara olika på virtuella saker, säger han, så ickeverbala beteende och reaktion är nästan identisk online till vad som i den verkliga världen.
Ta Rein's Second Life avatar, Haley Bailey. Hon är en tjej-next-door-typ (det avskalade, standardavatar i jeans och en T-shirt) som har funnit sig själv, utan avsikt att, i tveksamma situationer.
Nice Outfit
En gång i Second Life, vandrade Rein i en gotisk nattklubb där hon accepterade en gåva av kläder från avatarer hon just träffat. När hon försökte kläderna på, fann hon sig klädd i en provocerande outfit och dricka blod från ett horn.
One Second LIVSTIDSFÅNGE som kontrollerar en avatar med förnamn från Oz berättar om roaming mörka gränder där prostituerade vinka, han menade inte att vara där. En annan reläer hur en liten armrörelse sätta henne i en missionär position med avatar sitter bredvid henne på en fest.
"Det är den typ av miljö att prova på saker utan mening," Rein säger. "Så det finns omständigheter där gosar med en främling kan vara helt oskyldig. Du bara kunde snubbla in i en situation, bokstavligen."
Om en make skulle kasta en blick på skärmen vid fel tillfälle, säger Rein, saker och ting kunde se riktigt illa.
En annan gång när hon var i ett långt förhållande på distans, träffade Rein och hennes pojkvän vid tiden upp i Second Life. Efter att ha vandrat runt, fann de sig i en fin sovrummet av ett stort hus. På sängen var en krama boll. Båda nådde över och vidrörde det, och bollen lägg dem i en gos position.
"Det var riktigt trevligt", minns hon. "Och mycket bättre rustade. Jag verkligen kändes som jag var med honom. Men om han gjorde det avsiktligt med någon annan, skulle det inte vara cool."
Som en riktig Affair
Klinisk psykolog Kimberly Young, föreståndare för Centrum för Online Addiction Recovery i Pennsylvania, har forskat Internet beteende och online missbruk sedan 1995. Hon uppskattar att 60 procent av hennes privata praktiken kunder att hantera online-affärer.
"Precis som alla affären, den person som känslomässigt stängs av från hans eller hennes partner och bedriver känslomässiga och fysiska relationer utanför äktenskapet, säger Young, författaren till" Caught in the Net: Hur känna igen tecken på Internet Addiction - och en vinnande strategi för återhämtning. "
Online affärer är svårare att hantera och upptäcka eftersom de sker på en dator i hemmet snarare än på en bar eller på kontoret, säger Young. Vad mer kan de utföras medan en man eller hustru sitter i rummet bredvid.
"Internet ger möjlighet till frågor att hända när de (normalt) inte skulle ha", förklarar hon. "Vanligtvis personen inte söker ett utomäktenskapligt förhållande, men upptäcker en online."
Effekterna är dock precis lika förödande för äktenskapet, enligt en artikel Young publicerats i Journal of Marital och familjeterapi. Unga skriver att partners kände sig svikna, avvisade, övergivna och förstörda och att det var "som känslomässigt smärtsam för dem som levande, eller offline, angelägenheter."
Som eWidower, säger en EverQuest Änkan, av hustruns förvandling:
"Hon var så sexuell och tillgänglig för flera killar på nätet medan hon satte mig på hyllan", skriver han. "Vid ett tillfälle hade hon även sagt till mig att jag skulle få mer intimitet om jag skulle sluta att invända mot killar online. Hon hade också sagt att om jag ville ha mer uppmärksamhet från henne, skulle jag ta några lektioner från online killar .. . Det var illa. "